Werkgevers: How to Lose a Great Employee in 5 Ways

How to Lose a Great Employee in 5 WaysAls je een goede manager bent, weet je waarschijnlijk al af van deze punten. Maar het is zeker de moeite waard om hier af en toe aan te denken. Vaak worden onderstaande redenen aan ons opgegeven als een van de redenen van de zoektocht naar een nieuwe functie. Doe er als werkgever je voordeel mee en voorkom dat het gebeurt. Tenminste, als je je afvraagt waarom sommige medewerkers niet heel lang bij je organisatie blijven werken…

Belangrijkste vuistregel; ‘Medewerkers verlaten geen bedrijven… ze verlaten managers’.

 

1. Wees oneerlijk

Nummer 1 op de lijst is oneerlijkheid. Integriteit doet er toe, elke werknemer heeft het wel. Dus liegen tegen hen, collega’s en klanten zal ze niet aan staan. Denk niet dat ze het niet in de gaten hebben, dat hebben ze wel!

Voorbeelden van redenen waardoor wij als bureau gebeld worden met het verzoek een nieuwe passende functie te zoeken:

  • Is een nieuw teamlid loonsverhoging beloofd na 6 maanden en komt die niet?
  • Is een nieuw teamlid thuiswerken beloofd en gebeurt dat niet?
  • Is een nieuw teamlid een onbepaalde tijd contract beloofd bij verlenging en gebeurt dat niet?
  • Een telefoonbudget van 30 euro bespreken en uiteindelijk maar 25 euro in het contract hebben staan?
2. Zeg nooit “Bedankt”

Je werknemers bedanken is maar een kleine moeite, maar het maakt een groot verschil. Kleine gebaren van waardering, complimenten geven en benoemen als ze iets positiefs doen (eerder beginnen / overwerken) daarmee houd je je werknemers gemotiveerd en betrokken. Mensen vinden het fijn als opgemerkt wordt wanneer ze goed bezig zijn.

Een reden waardoor je werknemer misschien opzoek gaat naar een nieuwe baan:

  • Medewerkers willen graag waardering voor het werk waar ze hun best voor doen. Sta je daar onvoldoende bij stil??
3. Vergeet de waarden die jouw organisatie een succes maken.

Als organisatie werk je volgens bepaalde normen en waarden. Het is belangrijk dat iedereen binnen jouw organisatie weet wat deze normen en waarden zijn, zodat iedereen ze kan accepteren. Op deze manier creëer je verbondenheid tussen je werknemers en werkt iedereen samen naar een doel.

Ook dit komen wij tegen wanneer iemand opzoek gaat naar een nieuwe baan:

  • Medewerkers, personeel of teamleden werken graag in een geïnspireerde omgeving. Kent iedereen die doelen? Waarom is het leuk om bij uw organisatie te werken? Worden de doelen door het team onderschreven?
4 . Neem niet de tijd om te luisteren

Het is logisch dat iedereen wil wat het beste is voor de organisatie. Het is natuurlijk mogelijk dat hier onderling meningsverschillen over zijn. Als je hier afwijzend in bent tegenover je werknemers, is het mogelijk dat je een van je beste werknemers verliest. Ook al kun je een besluit niet veranderen, luister dan alsnog. Zo kun je duidelijkheid scheppen bij je werknemers.

Dus denk eraan:

  • Mensen werken echt niet ergens alleen omdat ze daarvoor betaald worden. Mensen spenderen tijd van hun leven, hebben bezwaren en wensen en zien verbeteringen en willen gehoord worden.
5. De “gebruikelijke” dingen (betaal te weinig, inbreken in persoonlijk leven, intimidatie, etc.)

Bij deze “gebruikelijke” dingen zullen je werknemers, zodra ze iets anders vinden, vertrekken. Denk niet dat ze toch niks anders zullen vinden, uiteindelijk doen ze dat wel. Een prettige werksituatie is vanzelfsprekend erg belangrijk.

Voorbeelden van redenen in deze categorie zijn:

  • Voorbij gaan aan de wensen van nieuwe medewerkers is op de korte termijn iets goedkoper of makkelijker maar zal zeker leiden tot ontevreden medewerkers die uiteindelijk hun heil elders zullen zoeken.
  • Zaken zoals minder betalen dan de salarisindicatie is of onderbetalen, reiskosten niet volledig vergoeden, geen oog hebben voor de gevraagde flexibiliteit op de dag dat de kinderen van school gehaald moeten worden etc. Wij zien regelmatig dat medewerkers dan toch door blijven zoeken totdat ze de in hun ogen betere optie gevonden hebben.

 

“Andersom is het zo dat wanneer werkgevers deze fouten voorkomen,
de meeste mensen vrij trouw zijn en lang ergens blijven werken!”

 

Bron: Paul Morris – How to lose a great employee in 10 ways.