Advies voor het inwerken van medewerkers
Bij het inwerken van een nieuwe medewerker komt veel kijken.
Wij adviseren altijd om direct een aantal zaken helder te maken, te waarborgen en duidelijk te communiceren.
Laat mensen zich welkom voelen in de organisatie
Investeer in deze beginperiode extra tijd in uw mensen. Stel ze op hen gemak. Zorg dat er mensen beschikbaar zijn om vragen te beantwoorden. Wanneer mensen zich op hun gemak voelen kunt u sneller en beter bepalen of wat u ziet ook echt het gedrag is van de medewerker, zodat u een goed evaluatiegesprek kunt voeren aan het einde van de proeftijd.
Deel uw visie
Medewerkers in het algemeen, maar zeker de nieuwe medewerkers willen graag weten wat de visie is, waar het schip naartoe gaat en waar het naartoe wil. Mensen worden gemotiveerd door een mooie en heldere visie en het is makkelijker zich dienend op te stellen aan die visie. Het nastreven van een mooi toekomst beeld is voor heel veel mensen naast heel leuk ook heel prettig en het geeft voldoening.
Zorg ervoor dat de uw organisatie zich houdt aan de afspraken
Is er iemand een mobiele telefoon beloofd? Is er iemand een dag thuiswerken beloofd? etc.
Dan is het belangrijk dat u die beloften nakomt. Dit betreft arbeidsvoorwaarden maar ook de belofte dat iemand mag werken op een een eigen vrijstaande werkplek, dat iemand dacht vragen te kunnen stellen aan de senior developer die geen tijd blijkt te hebben, dat iemand beloofd is dat hij inspraak zou hebben, dat niet het geval blijkt of dat er een toezegging is gedaan dat er nieuwe software versies of frameworks zouden komen terwijl dat niet gaat gebeuren. Kortom.. wanneer u kandidaten lang wilt behouden, voorkom dan teleurstellingen.
Het niet nakomen van dit soort beloften kan leiden tot onvrede bij kandidaten. Mocht u zich er niet aan kunnen houden, communiceer dan duidelijk de reden zodat er begrip is.
Communiceer duidelijk wat de verwachtingen zijn omtrent iemand zijn functioneren
Zorg ervoor dat de medewerker weet wat verwacht wordt. Dit betreft niet enkel de werkinhoud maar zeker ook daarbuiten. Verwacht u bijvoorbeeld dat iemand zelf werk zal zien en op zal pakken, dat niet direct hoort bij de rol waarop iemand is aangenomen?
(Bijvoorbeeld het koffiezet apparaat schoonmaken als die vies is, even de algemene meeting ruimte opruimen wanneer er een klant komt, of helpdeskwerkzaamheden pro-actief oppakt als die zich aandienen)
Communiceer dat dan duidelijk, zeker als u zelf een persoon bent die daar sterk aan hecht. Nieuwe medewerkers komen in een nieuwe omgeving en hebben behoefte aan duidelijkheid.
Gebrek aan duidelijkheid kan leiden tot misverstanden en dat kan ongewenste situaties opleveren.
Realiseert u zich dat het ICT’ers zijn
De passie van ICT’ers is vaak om oplossingen te realiseren in de technische zin. Dat zien ze als hun werk. Dat is ook waar ze goed in zijn. Dat is ook waar ze zich graag voor gewaardeerd voelen. Wees positief over zaken die gerealiseerd zijn en kom niet enkel klagen over alles dat niet werkt.
Wees flexibel
Het wordt door medewerkers ontzettend gewaardeerd wanneer er rekening met ze gehouden wordt; bijvoorbeeld dat vrije dagen snel worden goedgekeurd, dat op woensdag al om 16 uur gaan mogelijk is ivm kinderen etc.
Een goed begin is het halve werk luidt het spreekwoord. Wij wensen u nogmaals veel succes en in geval van vragen, tips of opmerkingen zijn wij altijd bereikbaar.